FANDOM

Tytani (巨人, Kyojin, dosłownie "olbrzymy") są rasą olbrzymich, pożerających ludzi humanoidów i katalizatorem zdarzeń w serii. Ludzie żyjący w obrębie murów uważali, że po raz pierwszy pojawili się 107 lat przed rokiem 850 i w krótkim czasie przyczynili się do eksterminacji prawie całej ludzkości. W rzeczywistości są przemienionymi ludźmi z rasy znanej jako lud Ymir i istnieją od prawie 2000 lat.

Wygląd Edytuj

ACPAI8B

Porównanie rozmiarów różnych tytanów i człowieka

Tytani bardzo przypominają nagich ludzi. Zazwyczaj poruszają się na dwóch nogach, a ich kończyny oraz pozostałe cechy zewnętrzne są bardzo podobne, do tych których można spodziewać się u człowieka; jednakże wszystkie są w pewnym stopniu zdeformowane (duże głowy, niewielkie kończyny itp.). Wielu tytanów ma bardzo szerokie usta z szeregiem kwadratowych zębów. Zdecydowana większość tytanów ma męską sylwetkę, jednakże wszystkie z nich nie posiadają organów rozrodczych.

Zachowanie Edytuj

Tytani, w przeciwieństwie do innych stworzeń, nie wchodzą w interakcje z innymi organizmami niż ludzie; ich jedynym celem jest szukanie i pożeranie ludzi. Nie potrzebują również ludzkiego mięsa do przetrwania, gdyż wielu z nich przez ponad 100 lat nie pożerało ludzi i nie wpłynęło to na ich aktywność bądź populację. Jedynym wyjaśnieniem jest, iż szukają ludzi posiadających moc tytanów, gdyż pożarcie takowego sprawi, że powrócą do postaci człowieka.

Niektórzy tytani nie odczuwają bólu, a wszyscy z nich będą poruszać się tak długo, jak będzie świeciło słońce. Tytani nie posiadają kompletnego, funkcjonującego przewodu pokarmowego; mają jedynie coś na wzór żołądka, który wypełnia się tym, co pożerają. Po pożarciu pewnej ilości ludzi zwracają treść żołądka i wracają do swojego jedynego celu.

Większość tytanów nie okazuje żadnych oznak inteligencji i zachowują się jak bezmyślne bestie; łatwo je oszukać, odwrócić ich uwagę oraz zabić. Dziewięciu tytanów jest wyjątkiem: posiadają inteligencję na poziomie człowieka, gdyż są przez nich sterowani. Jednakże niektórzy odmieńcy również są w stanie przejawiać pewne oznaki inteligencji, jak np. tytan mówiący, którego spotkała Ilse Langner i matka Conny'ego. Ci tytani są w stanie składać proste zdania i komunikować się z ludźmi.

Powstawanie Edytuj

Wszyscy tytani początkowo byli ludźmi z rasy zwanej ludem Ymir. Ymir Fritz stała się pierwszym z tytanów po przebudzeniu mocy tytanów. Niektórzy uważają, że "Bóg" podarował jej tę moc, inni, iż zawarła pakt z Diabłem, a niektórzy twierdzą, że "nawiązała kontakt ze źródłem organicznego życia".

Titan injection

Mareńczycy wstrzykują członkom ludu Ymir płyn rdzeniowy tytana

Członkowie ludu Ymir przemieniają się w tytanów po wstrzyknięciu płynu rdzeniowego tytana, co doprowadza do niemalże natychmiastowej transformacji. Jest to wykorzystywane przez Mareńczyków po wojnie tytanów, którzy zmieniają nieposłusznych Erdian w tytanów podczas wojny lub na wyspie Paradis, by błąkali się poza murami. Tytani często wykazują silne podobieństwo w stosunku do swojej ludzkiej postaci, aczkolwiek kobiety tracą większość charakterystycznych dla siebie cech ciała.

Zeke's scream

Krzyk Zeke'a przemieniający lud Ymir w tytanów

Chociaż wszystko, co tworzy tytanów, wydaje pojawiać się znikąd, uważa się, że zostaje przesyłane przez niewidoczne ścieżki, które przekraczają granice przestrzeni. Te ścieżki łączą ze sobą cały lud Ymir i przecinają się w jednym "koordynacie" - tytanie pierwotnym.

Tytan pierwotny może transformować lud Ymir w tytanów. Karl Fritz w ten sposób stworzył tytanów kolosalnych, którzy tworzą mury. Zeke Jaeger może skopiować tę zdolność dzięki swojej królewskiej krwi, podając swój płyn rdzeniowy Erdianom, a następnie krzycząc. Wykorzystał to w wiosce Ragako, podczas przełamania muru Rose oraz w trakcie bitwy o fort Slava.

Fizjologia Edytuj

Ciała tytanów naruszają wiele znanych praw nauki, generując energię oraz masę. Ich ciała są niesamowicie lekkie, gwarantując im zwrotność na poziomie człowieka. Tytani przez swoją dużą aktywność i wysoką temperaturę powinni potrzebować ogromnych ilości energii, jednak tak nie jest. Nie muszą jeść, gdyż większość tytanów zabija swoje ofiary, próbując je złapać. Posiadają narządy mowy, ale nie muszą oddychać, by przeżyć.

Inside the Nape

Centrum kontroli bezmyślnych tytanów

Źródłem, z którego swoją energię czerpią tytani, jest słońce, a stają się nieaktywni z jego braku. Brak światła słonecznego różnie wpływa na poszczególnych tytanów: Podczas eksperymentu złapany tytan, "Sawney", stał się łagodny i ospały po zaledwie godzinie od odcięcia światła, podczas gdy Bean pozostawał aktywny przez trzy godziny. Jednakże obowiązuje to tylko zwykłych tytanów; dziewięciu tytanów nie potrzebuje światła do poruszania się, jak i również tytani kontrolowani przez Zeke'a Jaegera i prawdopodobnie sterowani przez tytana pierwotnego też.

Tytani posiadają niesamowitą zdolność regeneracji. Chociaż zależy to od tytana, są w stanie zregenerować stracone części ciała od kilku sekund do paru minut, nawet głowę (chyba że kark został odcięty wraz z nią). Jedynym sposobem na ich zabicie jest przecięcie obszaru o długości 1 metra i szerokości 10 centymetrów, znajdującego się na karku. Jest to centrum układu nerwowego tytana; u bezmyślnych tytanów jest to tylko kręgosłup człowieka, który został przemieniony, lecz u dziewięciu tytanów jest to ciało posiadacza mocy. Bez funkcjonującego układu nerwowego, który nim steruje, tytan umiera. Po śmierci tytani wyparowują do postaci szkieletu, a następnie całkowicie.

Tytani różnie reagują na ból: Jedni ignorują bolesne rany, nawet przebicie serca, i dalej atakują pobliskich ludzi. Inni krzyczą w widocznej agonii. Ludzie z mocą tytanów nie czują bólu, gdy ciało ich tytana zostanie zranione.

Miche Zacharius był w stanie wywęszyć tytanów, co oznacza, że mają zapach.

Historia Edytuj

Ymir receives the Power of the Titans

Ymir Fritz, pierwsza tytanka

Około 1800 lat temu, Ymir Fritz nawiązała kontakt ze "źródłem organicznego życia" lub zawarła pakt z Diabłem i zdobyła moc tytanów. Członkowie Ruchu Odrodzenia Erdii wierzyli, iż wykorzystywała moc do zmieniania pustkowi w pola uprawne, budowania dróg i mostów. Gdy zmarła 13 lat po zdobyciu mocy, jej "dusza" została podzielona na dziewięć odłamków, które zostały przejęte przez dziewięciu jej poddanych.

Nine Titans (Anime)

Dziewięciu tytanów

Po jej śmierci, dziewięciu tytanów podbiło naród Mare i stworzyło Imperium Erdii. Dziewięć mocy zostało podzielonych pomiędzy dziewięć szlacheckich rodów. Rodzina Fritz przy użyciu mocy tytana pierwotnego utrzymywała pokój pomiędzy pozostałymi ośmioma rodami, które w przeciwnym wypadku pogrążyłyby się w nieustannej walce.

Jednakże po 1700 latach Karl Fritz odziedziczył moc tytana pierwotnego i postanowił porzucić konflikty na kontynencie. Wojna tytanów rozpoczęła się podczas jego nieobecności. Chaos wywołany przez szlacheckie rodziny pozwolił Mareńczykom na bunt i przejęcie władzy na kontynencie. Król i wielu Erdian uciekło na wyspę Paradis, na której użył swojej mocy, aby przy pomocy tytanów kolosalnych utworzyć mury. Lata później Mareńczycy wysyłali nieposłusznych Erdian i tam zamieniali ich w bezmyślnych tytanów, którzy byli skazani na błąkanie się po wyspie.

 Rodzaje tytanów Edytuj

Tytani są klasyfikowani według ich wielkości, zachowania i zdolności. Poniżej lista poznanych dotąd tytanów:

Nazwa Opis Obrazek
Bezmyślni tytani (無垢の巨人, Muku no Kyojin) Są większością tytanów, a ich wzrost waha się od 3 do 15 metrów. Wszystkie z nich przypominają ludzi, ale są zdeformowane w różnym stopniu. Ich jedyną pospolitą cechą jest bezmyślna natura. Rzucają się na pobliskich ludzi, przez co łatwo ich zabić. Jednakże wciąż są niebezpieczni z powodu swoich rozmiarów, ogromnej siły i sporej liczebności. Są często wykorzystywani przez Mare podczas wojen, tak jak w przeszłości przez Erdię.

Przykładowymi tytanami tego rodzaju są:

Horde of Titans
Odmieńcy (奇行種, Kikō-shu no Kyojin) Z pozoru zwykły tytan, który cechuje się odmiennym zachowaniem lub inteligencją, jest klasyfikowany jako odmieniec. Często ignorują pobliskich ludzi i zmierzają do miejsca, w którym mogą wyrządzić więcej szkód. Tytani znajdujący się w murach są nadzwyczaj wielcy i podobni do jednego z dziewięciu tytanów - tytana kolosalnego.

Przykładowymi tytanami tego rodzaju są:

Rod's Titan crawls towards Orvud
Dziewięciu tytanów (九つの巨人, Kokonotsu no Kyojin) Dziewięciu Tytanów to odłamki duszy Ymir Fritz. Ludzie, którzy zdobędą moc tytanów, są w stanie przemieniać się w posiadanego tytana wedle woli, zdobywając różne zdolności oraz zachowując przy tym ludzką postać oraz inteligencję. Posiadacz mocy tytanów ma dostęp do większej kontroli nad umiejętnościami tytanów, jak np. koncentracja regeneracji na określonym obszarze, aby przyspieszyć jego uzdrowienie.

Tytanami tego rodzaju są:

Colossal Titan

Ciekawostki Edytuj

  • Twarze niektórych tytanów bazowały na znajomych twórcy mangi.