x30px Ten artykuł to zalążek artykułu.
Możesz pomóc Shingeki no Kyojin Wiki rozbudowując ją!

Poświęciłam moje serce dla wolności ludzkości. Czuję się jakbym... widziała wszystkich moich towarzyszy. Spora część z nich zginęła, nie mając nawet pojęcia o tym, że poza murami ludzkość nadal istnieje. Aczkolwiek... „Samo zapewnienie wolności tej wyspie jest dla mnie wystarczające". Myślicie, że któryś z nich byłby na tyle ograniczony... aby to stwierdzić? Istnieje jedyna szansa na powstrzymanie tej rzezi.. i mamy ją właśnie teraz.— rozwiązanie Hange na uratowanie ludzkości spoza Paradis; Atak Tytanów: Rozdział 127

Hange Zoë (ハンジ・ゾエ, Hanji Zoe) była 14. generałem (団長, Danchō) korpusu zwiadowczego, otrzymując ten tytuł tuż przed śmiercią Erwina Smitha. Dawniej była znana jako pułkownik (分隊長, Bun-taichō) czwartego oddziału z powierzonym zadaniem tworzenia innowacyjnych wynalazków, a także przeprowadzania badań nad tytanami, włączając w to Erena Jaegera. Po awansie na generała, Hange stała się również odpowiedzialna za planowanie ekspedycji, zarządzanie korpusem, rekrutację oraz wszystkie inne obowiązki należące niegdyś do Erwina. Po śmierci Hange tytuł generała otrzymał Armin Arlelt.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Obecny wygląd Hange

Hange miała duże, jasnobrązowe oczy i ciemnobrązowe włosy średniej długości, które często związywała w wysoki, lecz niechlujny kucyk oraz długą grzywkę rozdzieloną pośrodku swojego czoła. Po zetknięciu się z eksplozją spowodowaną przez przemianę Bertholdta Hoovera w tytana jej lewe oko uległo poważnemu uszkodzeniu w wyniku czego, Hange zaczęła nosić czarną opaskę na oko. Jako dość zapracowana osoba, jej włosy były zazwyczaj tłuste i rozczochrane.

Wraz z opaską na oko, Hange nosiła także okulary o grubych, kwadratowych oprawkach posiadające przy zausznikach sznurki, które związywała w supeł wokół własnej głowy, aby dzięki temu nie stracić ich w trakcie walki. Aczkolwiek, znajdując się poza polem walki, nosiła inną parę o cienkich, owalnych oprawkach, lecz nadal przywiązując je do głowy za pomocą sznurków. Czasami zakładała swoje okulary na czoło, co często wskazywało na jej powagę lub wściekłość. Była widziana zazwyczaj, nosząc standardowy uniform korpusu zwiadowczego z żółtą koszulą (białą w mandze) zapinaną na guziki i noszoną pod mundurem. Podczas misji lub spotkań biznesowych przywdziewała zielony płaszcz korpusu zwiadowczego i dodatkowo krawat bolo, zakładany również przez innych dowódców jednostek wojskowych. Oprócz munduru Hange często zakładała białą koszulę zapinaną na guziki oraz czarne spodnie w okazjonalnym połączeniu z czarnym płaszczem. W momentach, kiedy Hange się spieszyła, często miała na sobie jedynie marynarkę korpusu zwiadowczego; nawet jeśli miała na sobie piżamę.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Hange była dosyć energiczną i emocjonalną osobą. Fascynowała się tytanami i nie ukrywała swojego podekscytowania na myśl o rychłym spotkaniu z tymi stworzeniami. Podczas walki zachowywał się w trochę dziwny, nieobliczalny sposób: zapewniała tytanów, że zabije ich bezboleśnie i nie mają powodów do obaw. Hange wbrew obiegowej opinii, nienawidziłx tytanów. Głównym tego powodem było to, że zmusili ludzkość do życia w zamknięciu. Starał się jednak spojrzeć na te istoty przez pryzmat inny niż nienawiść. Chciała ich poznać i zrozumieć. Bardzo przeżywała stratę tytanów i nie lubiła zadawać im bólu podczas eksperymentów.

Jednak kiedy sytuacja wymagała odpowiedniego zachowania, Zoë był osobą poważną oraz bezwzględną, znającą swoje możliwości. Świetnie nadawałx się na dowódcę, gdyż mimo roztrzepania była inteligentna.

Fabuła[edytuj | edytuj kod]

Hange Zoë pojawiała się jako członek grupy przydzielonej do pilnowania Erena Jaegera przed rozprawą wojskową. Jest także obecna wraz z resztą korpusu zwiadowczego podczas przesłuchania, w trakcie którego Levi brutalnie katuje Erena na oczach wszystkich. Po przyjęciu młodzieńca do legionu, Hange pojawia się z nim w gabinecie wraz z kapitanem Leviem oraz Erwinem Smithem. Tam zauważa, że ząb Erena - wcześniej wybity podczas "tortur" - odrósł w zaskakująco szybkim tempie.

Pomimo badań na przechwyconych przez jej oddział tytanach - nazwanych Sawney i Bean - Hange wciąż nie uzyskała jednoznacznych informacji na temat samej istoty olbrzymów. Jest podekscytowana szansą współpracy z Erenem. W późniejszym czasie, w obecnej kwaterze zwiadowców, Zoë opowiada nowemu rekrutowi o swoich wcześniejszych doświadczeniach. Jej historia zajmuje prawie całą noc - nad ranem, postanawia wspomnieć o zapiskach niejakiej Ilse Langner. Nim jednak zaczyna, jej wykład zostaje przerwany przez innego żołnierza. Okazuje się, że dwa eksperymentalne tytany - Sawney i Bean zostały zabite.

Nie zważając na utratę obiektów testowych, Hange kontynuuje pracę nad Erenem. Staje się zachęcona, kiedy badania wykazują, że siła woli nie gra w procedurze przemiany dużej roli. Jej zapał do pracy powraca na widok Erena, którego dłoń uwięziona jest... w utworzonej przez niego dłoni tytana. Takim zachowaniem przerywa widoczne napięcie pomiędzy Jaegerem, a resztą oddziału Levia będącego świadkami nagłej przemiany. Kolejne badania potwierdzają teorię Hange, że Eren może przeobrazić się w olbrzyma tylko wtedy, kiedy ma jakiś określony cel. Przykładowo, utworzył tytanią skorupę, chcąc chronić siebie i swoich przyjaciół przed kulami armatnimi.

Po walce w dystrykcie Stohess, Hange powstrzymuje Cage'a (w anime zamiast niego jest to Jean) przed otworzeniem kryształu, w którym uwięziona była Annie - na wypadek, gdyby dziewczyna miała się wybudzić i zaatakować z zaskoczenia. Rozkazała przenieść Leonhart w bezpieczniejsze miejsce. W tym samym momencie, dostrzegła oderwany odłamek muru, a wewnątrz niego - nieruchomego tytana. Nim Hange jakkolwiek zareagowała, na miejscu zjawia się wielebny Nick - mężczyzna błaga, by jak najszybciej zakryć dziurę, nim światło słoneczne dotrze do środka. Zoë wypytuje wielebnego o to, co się tam znajduje - Nick w odpowiedzi stwierdza, iż zwiadowcy nic nie muszą wiedzieć, a zamiast tego powinni zapłacić kościołowi odszkodowanie za wyrządzone szkody.

Zdegustowana postawą wielebnego, Hange łapie go i przybliża do granicy muru, za którym znajduje się horda tytanów. Grozi mu zrzuceniem, jeżeli nie zacznie mówić na temat. Szybko dochodzi do wniosku, że jego religijne głoszenia miały na celu modyfikowanie wnętrza ścian - wszyscy członkowie kultu wiedzą, co znajduje się wewnątrz murów. Hange wyjaśnia, że członkowie korpusu zwiadowczego codziennie narażają swoje życia, by rozwiązać tajemnicę tytanów - i to daje im prawo do świadomości wszelkich tajemnic.

Wielebny Nick postanawia umrzeć, nie chcąc wydusić ani słowa - mimo to, Hange daruje mu życie. Mężczyzna wyjawia tylko, że tajemnicę murów zna także dziewczyna imieniem "Historia". Podczas rodzinnego sporu, dołączyła do grona kadetów pod zmienioną tożsamością. Jeżeli Historia zechce to zrobić, opowie im wszystko. Gdy drużyna Hange kończy ratowanie zwiadowców uwięzionych w zamku Utgard, to on nakazuje wszystkim odejście. Po ujrzeniu jak Mikasa próbuje pozbawić życia Reinera i Bertholdta, Hange atakuje tytana kolosalnego do czasu, aż zaczyna parować.

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Relacje[edytuj | edytuj kod]

  • Levi Ackermann - Jako wyżsi członkowie korpusu zwiadowczego, dobrze ze sobą współpracowali, a Hange uwielbiała go okazjonalnie drażnić. Levi często używał obraźliwych określeń w jej kierunku i wydawał się być zirytowany jej ekscentrycznym zachowaniem. Choć mogło się wydawać, iż kłócili się bez przerwy, ufali swoim pomysłom i planom w czasie poważnych sytuacji, takie jak misje lub włamanie się do kaplicy rodziny Reiss.
  • Erwin Smith - Jako generał korpusu zwiadowczego, Erwin był szanowaną postacią i partnerem taktycznym dla Hange. Często ustalała z nim strategię i pomagała mu w najbardziej decydujących momentach dla korpusu zwiadowczego. Hange i Erwin posiadali relację pełną wzajemnego szacunku i zaufania, którą żywili względem siebie, jeszcze na długo przed upadkiem muru Maria. Erwin włączał Hange w sekretne misje, takie jak schwytanie tytana kobiecego; a później mianował ją swoim następcą. Erwin martwił się o bezpieczeństwo swoich podwładnych podczas walki korpusu zwiadowczego z Rządem Królewskim, ostrzegając ich przed ucieczką z obszaru, na który wkroczyli. Nawet kiedy Erwin był na skraju śmierci, Hange walczyła aby to on otrzymał wybór do życia, wspominając o jego przywództwie i symbolizmie dla ludzkości. Kiedy Hange uznała Erwina za zmarłego, pogrążeni w smutku, usiadła wraz z nim i Levim na dachu.
  • Moblit Berner - Moblit był asystentem Hange i ich relacja była zawsze w dużej mierze złożona z napięcia, gdyż Moblit często przejmował się jej bezpieczeństwem. Jego głównym zadaniem było asystowanie jej w ważnych zadaniach, takich jak badania naukowe, przesłuchania i misje. Jednakże, przez większość czasu, odgrywał on rolę ochroniarza zarówno Hange, jak i innych. Dla Hange, Moblit był jej "prawą ręką" i towarzyszył jej prawie we wszystkich akcjach, jako ważny przyjaciel i towarzysz. Nawet pomimo tego, że był pod częstym stresem, Moblit wypełniał sumiennie swoje obowiązki, aby trzymać Hange z dala od niebezpieczeństwa, aż do swojego ostatniego tchu. Po tym jak został wysadzony w powietrze przez transformację Bertholdta Hoovera, Moblit zdążył krzyknąć do Hange i odepchnąć ją; aby ochronić ją od podmuchu. Kiedy Hange odwróciła się przed upadkiem, zobaczyła Moblita, który patrzył na nią, gdyż był zatarty po swoim poświęceniu.
  • Eren Jaeger - Hange była jedną z pierwszych osób, które powitały go w korpusie zwiadowczym oraz była odpowiedzialna za badanie go. Zabrała się do tego z ogromnym entuzjazmem i stała się jednym z jego najbardziej zagorzałych sprzymierzeńców.
  • Ilse Langner - Choć nie mieli oni bliskiej relacji, Hange rozpoznała opaskę Ilse, wiedząc, iż zginęła podczas 34. ekspedycji. Zostało również powiedziane, iż Hange zaczerpnęła wolę Ilse z jej notatek, które wykonała próbując skomunikować się z tytanami. Zostało ukazane też, że dzięki jej zapiskom, Hange rozpoznała imię Ymir.
  • Keith Shadis - Hange niegdyś szanowała Keitha, jako ich byłego dowódcę, który dawniej kierował korpusem zwiadowczym. Jednakże, zmieniło się to kiedy ona i oddział specjalny odszukali go dla informacji, odkryła jego "głupie" pomysły i zaczęła żywić do niego negatywne uczucia, twierdząc, iż nie jest on warty ich czasu. Kiedy Hange później wyszła ze spotkania wraz z Erwinem i innymi zwiadowcami, jedna z nich wspomniała, że kiedyś Hange była zakochana w byłym dowódcy, na co z wyraźną irytacją i zażenowaniem, Hange kazała się jej uciszyć.

Znane ofiary[edytuj | edytuj kod]

Nieudane próby[edytuj | edytuj kod]

Ciekawostki [edytuj | edytuj kod]

  • Zostało powiedziane przez jedną z nowszych członkiń korpusu zwiadowczego, że Hange w przeszłości była zakochana w Keithie Shadisie.
  • W jednym z wywiadów autor - Hajime Isayama powiedział, że wzrok Hange jest tak słaby, że bez okularów nie odróżniała ona Reinera od Jeana.
  • Według wywiadu z Hajime Isayamą, rozzłoszczona Hange jest najbardziej przerażającą postacią.
  • Hange myślała, że powodem dla którego tytani stworzeni przez Zeke'a mogli poruszać się w nocy, było to, że światło księżyca jest po prostu odbiciem światłasłonecznego, które może je zasilić.
  • Hange uważała, że żołnierzem, z którym się najlepiej dogadywała z całego korpusu zwiadowczego, jest Levi.
    • W wywiadzie, zostało powiedziane, że Levi zmuszał Hange do kąpieli poprzez uderzenie jej, aby straciła przytomność.
  • Początkowe szkice paneli z mangi pokazane na wystawie Attack on Titan: Final Manga Exhibition ujawniły, że pierwotnie planowanym imieniem dla Hange było Hanako Yamada (山田花子, Yamada Hanako).
    • Ujawniono także, że pierwotnym imieniem dla Miche było "Taro Yamada", co mogło sugerować prawdopodobne powiązanie między nimi.